Inom datavetenskap och specifikt programmering, är ett bibliotek en samling av implementeringar av beteenden, skrivet i termer av ett språk, som har en väldefinierad gränssnitt genom vilket beteendena införlivas i ett annat program. Bibliotek är i grund och botten en samling av objekt och funktioner som kan användas i ett brett spektrum av applikationer. De skapas vanligen för att lösa återkommande problem eller för att tillhandahålla återanvändbara komponenter för snabbare och effektivare kodning.
Ett exempel på ett bibliotek kan vara ett matematikbibliotek som innehåller fördefinierade funktioner för matematiska operationer, som addition, subtraktion, multiplikation och division. Dessa bibliotek kan användas av utvecklare i sina kodprojekt för att utföra dessa operationer utan att behöva skriva dessa funktioner från grunden. Förutom att spara tid på kodutveckling, erbjuder bibliotek programmerare en standardiserad metod för att lösa vanliga problem, vilket ger större konsistens över olika kodprojekt.
Det är viktigt att notera att det finns olika typer av bibliotek inom programmering. Vissa, som statiska bibliotek, kopplas direkt till programmets kodbas, vilket gör deras resurser tillgängliga under hela programmets livscykel. Andra, som dynamiska bibliotek, laddas och avlastas enligt behov under programmets körning. Valet bland dessa alternativ beror på olika faktorer, som till exempel programmets storlek, systemresurser och prestandakrav.