Öresundsbron byggdes för att skapa en förbindelse mellan Sverige och Danmark som aldrig funnits tidigare. Det var ett samarbete mellan de båda länderna som ledde till byggandet av det som nu är Europas längsta konstruerade bro.
Bygget av Öresundsbron började år 1995 när Danmark och Sverige tecknade ett avtal om att bygga en bro över Öresund. Det tog fyra år att slutföra projektet och den 1 juli 2000 öppnades bron för trafik.
Den totala längden på Öresundsbron är 16 kilometer, varav 8,3 kilometer är luftspår och resterande 7,8 kilometer är undervattensspår. Det är den längsta konstruerade bro som någonsin byggts i Europa. Bron består av två olika delar: en konventionell bro som sträcker sig från den svenska sidan till en tunnel som löper under Öresund och slutar i den danska sidan.
Konstruktionen av Öresundsbron består av betong, stål och tegel. Den är utformad för att klara väderförhållanden som stormar och höga vågor. Det stål som användes för att bygga broens stöd var speciellt utformad för att kunna motstå saltvatten och de hårda vindarna som ofta förekommer i Öresund.
Öresundsbron har gjort det möjligt för människor att resa mellan Sverige och Danmark med hög hastighet och låga kostnader. Det har också ökat den ekonomiska utvecklingen i båda länderna och har lett till bättre kommunikation och samarbete mellan de båda länderna.
Ett bra exempel på att Öresundsbron har gjort det möjligt för både svenskar och danskar att resa enkelt mellan länderna är att det numera är möjligt att ta sig från Malmö till Köpenhamn på bara 40 minuter. Det är ett bra exempel på hur Öresundsbron har förbättrat den ekonomiska sammanbindningen mellan Sverige och Danmark.