Ordinarie arbetstid är den mängd arbetstid som anställda är skyldiga att utföra varje vecka. I Sverige, enligt Lagen om anställningsskydd (LAS), är den ordinarie arbetstiden för de flesta anställda 8 timmar per dag och 40 timmar per vecka. I vissa fall är det möjligt för anställda att arbeta upp till 10 timmar per dag och/eller 48 timmar per vecka.
När det gäller ordinarie arbetstid är det viktigt att anställda inte arbetar mer än de är skyldiga att göra. Om de gör det är de skyldiga att ta betalt för den extra tid de arbetar, eftersom det är övertid. Om anställda arbetar mer än den ordinarie arbetstiden, är de också skyldiga att ta ledigt för att vila.
Det är också viktigt att notera att arbetstiden inte bara är begränsad till de 8 timmarna per dag eller 40 timmarna per vecka. Det finns också andra typer av arbetstid, såsom jourtid och mertid, som kan tillkomma.
Jourtid är arbetstid som utförs utöver den ordinarie arbetstiden, men som är begränsad till ett visst antal timmar per dag eller vecka. För att anställda ska kunna arbeta jourtid måste de godkännas av sin arbetsgivare. På samma sätt måste arbetsgivaren godkänna anställda som arbetar mertid. Mertid är arbetstid som utförs utöver den ordinarie arbetstiden och som är begränsad till ett visst antal timmar per dag eller vecka.
Det är viktigt att komma ihåg att det finns lagar som reglerar hur mycket arbetstid anställda får arbeta, och att arbetsgivare bör följa dessa lagar. Det är också viktigt att komma ihåg att anställda har rätt till vila och rätt att ta ledigt från arbetet. Dessa rättigheter är viktiga för att skydda anställda från att arbeta för mycket.