Kommission är en typ av affärsrelation som tillåter en person eller ett företag att agera som mellanhand mellan köpare och säljare. Den person eller det företag som är kommissionär (även kallad agent) köper eller säljer varor eller tjänster i eget namn, men för en annan persons räkning. Kommissionären får då ersättning för sina tjänster.
Kommissionen är vanligast inom handeln, där det är vanligt att företag som tillverkar eller säljer varor och tjänster anlitar mellanhandar som köper och säljer deras produkter och tjänster. Det är också vanligt att företag anlitar kommissionärer för att marknadsföra sina produkter eller tjänster.
I Sverige är det vanligt att kommissionärer har ett avtal med köpare eller säljare som bestämmer vilka tjänster som kommer att utföras. Avtalet kan omfatta saker som betalningar, försäkringar, produktinformation, service och marknadsföring. Det kan också innehålla regler för ansvar, rapportering, kundsupport och konfidentialitet.
Kommissionärer har också ofta en skyldighet att följa lagar och föreskrifter som gäller för den typ av affärer de utför. För att säkerställa att kommissionären uppfyller lagar och föreskrifter, bör köpare och säljare se till att kommissionären har en tillräcklig försäkring och att alla föreskrifter som gäller för kommissionärens verksamhet följs.
Kommission är ett effektivt sätt att förenkla affärsrelationer mellan köpare och säljare. Det ger både köpare och säljare en möjlighet att dra nytta av kommissionärens kunskaper och erfarenheter. För att säkerställa att alla parter är skyddade, bör köpare och säljare alltid ha ett skriftligt avtal som reglerar deras affärsrelation.