Bolagsverket är en statlig myndighet som har till uppgift att sköta registrering av nya företag samt att ta emot årsredovisningar och besluta om olika tillstånd och likvidationer. Bolagsverket har funnits i Sverige sedan år 1776 och har sedan dess utvecklats till en modern och effektiv myndighet som utför sin uppgift med kvalitet och effektivitet.
Bolagsverket registrerar nya företag och tar emot årsredovisningar från företag som redan är registrerade. Företag som registreras hos Bolagsverket får ett organisationsnummer som är unikt för varje företag och som används för att identifiera företaget. Företagen måste även lämna in en årsredovisning som innehåller information om företagets ekonomiska ställning, resultat, skulder och tillgångar. Bolagsverket granskar årsredovisningarna och kan vidta åtgärder om de inte uppfyller lagen.
Bolagsverket beslutar även om olika tillstånd och likvidationer. Företag som önskar att ändra något i sitt företag måste ansöka om tillstånd hos Bolagsverket. Det kan handla om att ändra företagets namn, byta ägare eller att lägga ned företaget. Bolagsverket granskar ansökningarna och beslutar om de ska beviljas eller inte.
Bolagsverket är en viktig myndighet i Sverige som hjälper företagare att starta och driva företag på ett säkert och effektivt sätt. De tar emot årsredovisningar och granskar dem för att säkerställa att företagen följer lagen. De beslutar även om olika tillstånd och likvidationer som gör det möjligt för företag att ändra och utvecklas.