Undermålning är en process där konstnären först applicerar ett lager av målning, ofta i en enda färg och i en förenklad version, som sedan blir basen för målningen. Detta första lager är oftast utfört i grått, brunt eller gult, och hjälper till att definiera de grundläggande formerna och värdena i målningen innan de mer detaljerade skikten tillförs. Beroende på vilket medium konstnären använder kan undermålningen vara tunn, som i akvarell, eller tjockare, som i oljemålning.
Ett av skälen till att konstnärer praktiserar undermålning är att den hjälper till att skapa ett djup och en atmosfär som kan vara svår att uppnå med endast övre lager av färg. Färgerna i undermålningslagret, även om det är täckt av påföljande lager, kan fortfarande ha en subtil inverkan på de synliga färgerna, särskilt om de övre färglagren appliceras transparant eller semi-transparent. Det ger målningen en rikedom och komplexitet som kan vara svår att uppnå annars.
Men det är viktigt att förstå att undermålning inte är nödvändig för alla typer av målning. Den moderna användningen av denna teknik är mestadels begränsad till oljemåleri och, i mindre utsträckning, akrylmåleri. För konstnärer som arbetar med dessa medier kan undermålning vara ett kraftfullt verktyg för att skapa djup och textur i deras verk. Men för de som arbetar med mer opaka medier, som guache eller temperamålning, kan undermålning vara mindre användbar.