Logo är inte bara ett programmeringsspråk, det är också en pedagogisk filosofi. Uppfunnet av Seymour Papert, och utvecklat av honom och hans kollegor vid MIT, var syftet med Logo att skapa ett verktyg som skulle hjälpa barn att förstå komplexa koncept genom att leka med kod. Det är ett relativt enkelt, interpretativt språk som baseras på Lisp, som barnen kan utforska och experimentera med.
Verktyget som gjorde Logo unikt och populärt var ”Turtle Graphics”. Foreställ dig en liten robot (eller sköldpadda, därav namnet) som kan flyttas runt på skärmen genom att ge den kommandon som ”framåt 50” eller ”vänster 90”. Medan den flyttar sig, kan sköldpaddan rita linjer, skapa vackra geometriska mönster. Detta tillät barn att visualisera resultatet av deras kod. Dessutom lärde Turtle Graphics dem grundläggande geometri och introducerade dem till koncept som loopar och funktioner på ett intuitivt sätt.
Logo har varit influerande i undervisningsvärlden och dess idéer om att lära genom att göra har präglat många senare programmeringsspråk för barn, såsom Scratch. Även om det inte är lika användbart för vuxna programmerare eller för sofistikerad programutveckling, har det framgångsrikt inspirerat generationer av barn att utforska och lära sig programmering. Det är en stor del av logiken bakom uttrycket ”alla kan koda”.