Klass är ett grundläggande koncept inom objektorienterad programmering (OOP). En klass är en mall eller en skiss för att skapa objekt (en särskild datastruktur), och innehåller egna data och funktioner, kända som metoder, som hanterar dessa data. Tänk på en klass som ett recept, och objekt något du kan göra med det receptet – till exempel om du har ett recept för en pizza, kan du göra så många pizzor du vill baserat på detta; och varje pizza (objekt), trots att de alla är baserade på samma recept (klass), kan ha olika ingredienser (egenskaper eller attribut).
När man programmerar definierar man klasser för att kunna skapa objekt. Varje klass kan vara lika specifik eller så allmän som du behöver. Till exempel, om du skapar en klass för ”Husdjur” kan du inkludera egenskaper som ”Namn”, ”Ålder” och ”Ras”, samt metoder som ”Mata” och ”Ta promenad”. Senare kan du skapa specifika objekt, dvs. dina husdjur, baserat på denna klass.
Men varför är klasser så användbara i programmering? Dels för att de möjliggör återanvändning av kod. Istället för att skriva samma kod flera gånger kan du bara definiera en klass och sedan skapa objekt från den, vilket sparar tid och minskar risken för fel. Dessutom bidrar klasserna till att hålla koden organiserad och gör den mer läsbar, eftersom varje klass har ett specifikt syfte och innehåller relevant funktionalitet. Slutligen hjälper objektorienterad programmering med klasser programmeraren att tänka på kod från ett mer abstrakt och generaliserat perspektiv, vilket underlättar lösning av komplexa problem.