iFixit, som varit i drift sedan 2003, är ett företag baserat i San Luis Obispo, Kalifornien, som startades av två kaliforniska polytekniska universitetsstudenter – Kyle Wiens och Luke Soules. Det ursprungliga syftet med denna plattform var att ge gratis information till alla människor som ville byta batteriet på en iPod eller uppgradera hårddisken på en iMac. De såg behovet av detta efter att de hade insett hur svårt det var att hitta detaljerade reparationssatser och steg-för-steg-anvisningar på reparationer på nätet.
iFixit är mer än bara en webbplats som visar dig hur man fixar saker, det är också en webbaserad butik som säljer reservdelar och verktyg för olika tekniska prylar. Så om du bestämmer dig för att byta batteriet på din iPhone på egen hand, kan du köpa verktygen du behöver direkt på deras webbplats, samt få utförliga instruktioner om hur du utför reparationen. Verktygen de säljer är av hög kvalitet och skapade för att vara användarvänliga, även för någon som inte är tekniskt kunnig.
iFixit spelar också en stor roll inom rörelsen för reparation, lobbyar för lagar om rätten att laga, sätter press på tillverkare att göra sina enheter mindre tekniskt komplicerade och arbetar också för att bekämpa det ökande problemet med elektroniskt avfall. De vara därför inte bara se som en näthandel och en samlingspunkt för reparation, de bidrar också till ett positivt miljöförändring och kämpar för konsuments rättigheter.