GSuite, nu känt som Google Workspace, är en samling molnbaserade produktivitets- och samarbetsverktyg som Google utvecklat för företag. Det innehåller en rad program som är bekanta för många användare, inklusive Gmail, Google Kalender, Google Drive, Google Dokument, Google Tabeller, Google Slides och mer. Var och en av dessa tjänster kan hjälpa till att effektivisera och förenkla arbetsuppgifter inom alla typer av organisationer.
Efterfrågan på molnbaserade lösningar har ökat kraftigt under de senaste åren, och GSuite har lyckats tillgodose detta behov. I stället för att ha mjukvara installerad på varje enskild dator, låter GSuite användare komma åt sina dokument och programvaror från vilken enhet som helst med internetuppkoppling. Detta innebär att användarna kan arbeta från var som helst, när som helst. Dessutom tillåter de integrerade samarbetsfunktionerna flera användare att arbeta på samma dokument eller projekt samtidigt, vilket snabbar upp arbetsflöden och ökar effektiviteten.
Trots att GSuite erbjuder en mängd verktyg, är dess främsta fördel att alla dessa verktyg är sömlöst integrerade med varandra. I sin enklaste form, om du är en GSuite-användare och skapar ett dokument i Google Dokument, kan du enkelt dela det via Gmail, inbädda det i en Google Slides-presentation och schemalägga en tid att diskutera det i Google Kalender. Alla dessa åtgärder kan göras utan att lämna Google’s ekosystem.