En parallellhybrid är en typ av hybridfordon som använder både en förbränningsmotor och en elmotor för att driva fordonet. Det är den mest populära typen av hybridfordon och används ofta i bilar och lastbilar.
Parallellhybriden fungerar genom att den har både en förbränningsmotor och en elmotor som kan användas samtidigt eller var för sig. Förbränningsmotorn drivs av en bränsletyp som vanligtvis är bensin eller diesel. Elmotorn drivs av en batteripack som laddas upp med energi från förbränningsmotorn eller från en extern laddningsenhet.
Förbränningsmotorn används vanligtvis för att driva fordonet när det körs på höga hastigheter eller när det körs långa sträckor. Elmotorn används vanligtvis för att driva fordonet när det körs på låga hastigheter eller när det står stilla. Förbränningsmotorn och elmotorn kan också användas samtidigt för att ge fordonet extra kraft när det behövs.
Parallellhybriden har också en generator som används för att återvinna energi som annars skulle gå förlorad när fordonet bromsar eller körs nedför en backe. Generatoren återvinner energin och lagrar den i batteripacken. Detta gör att fordonet kan använda energi som annars skulle gå förlorad.
Parallellhybriden har också en startmotor som används för att starta förbränningsmotorn. Startmotorn är vanligtvis en elmotor som drivs av batteripacken. När förbränningsmotorn startar, kommer den att driva elmotorn och generator som är kopplade till den.
Parallellhybriden har också en kontrollenhet som håller koll på alla system som är kopplade till fordonet. Kontrollenheten är ansvarig för att kontrollera och reglera förbränningsmotorn, elmotorn, generator och batteripack. Kontrollenheten är också ansvarig för att övervaka fordonets prestanda och förbrukning.
Parallellhybriden är ett effektivt sätt att köra fordonet eftersom det kan använda både förbränningsmotorn och elmotorn för att driva fordonet. Det är också ett miljövänligt sätt att köra fordonet eftersom det kan använda energi som annars skulle gå förlorad.