Vad är Drip (E-postmarknadsföring)?

d

Drip e-postmarknadsföring, också känd som drip-kampanjer, automatiserade e-postserier eller marknadsföringsautomatisering, kan ses som konceptet att ”droppa” information till dina kunder vid mycket specifika tidpunkter eller åtgärder. Dessa e-postmeddelanden är baserade på utlösare, vilket kan vara tidsspecifika eller resultat från användarens interaktioner med ditt företag, som att öppna tidigare e-post, köpa produkter, bokmärka artiklar eller överge kundvagnar.

Drip-kampanjer kan skilja sig kraftigt beroende på vilka mål du har för ditt företag. En välkomstkampanj, till exempel, kan skickas ut när någon prenumererar på ditt nyhetsbrev. Följande e-postmeddelanden kan sedan innehålla information om ditt företag, uppmaningar till aktion för att köpa produkt, eller recensioner från andra kunder.

Drip e-postmarknadsföring är inte bara en effektiv kommunikationsstrategi utan också mycket kostnadseffektiv. Studier har visat att framgångsrika drip-kampanjer kan leda till 20% fler försäljningar genom att målmedvetet engagera potentiella kunder genom livscykeln, vilket återspeglas i ökat engagemang och högre konverteringsgrad. Dessutom kräver de inte mycket resurser när väl uppställda, då de är helt automatiserade.

Kommentera

av Johannes Martinez