Vad är attribut inom programmering?

a

Attribut, i objektorienterad programmering, är en datamedlem som tillhör en specifik klass, eller helt enkelt, en specifik ”typ”, av objekt. Attributes lagrar information om objektet; om vi till exempel skulle ha en klass för ”bilar”, kan attribut vara ”färg”, ”märke”, ”hastighet” och så vidare. Det kan vara helst antal egenskaper som vi vill associera med en typ av objekt.

Attribut kan även vara privata, publika eller skyddade,baserat på deras tillgänglighet. Publika attribut kan nås av vilken del av koden som helst, medan privata attribut bara kan nås inom den klass där de definieras. Skyddade attribut kan nås både inom den klass där de definieras och inom alla underklasser som ärver från denna klass.

Det är också värt att notera att attribut kan vara statiska eller icke-statiska. Statiska attribut tillhör klassen som helhet och delas mellan alla instanser av den klassen, medan icke-statiska attribut är specifika för varje instans. Ett bra exempel på ett statiskt attribut kan vara en räknare som håller reda på hur många objekt som har skapats från en specifik klass. Icke-statiska attribut är attribut som kan variera från instans till instans, såsom färg eller märke i vårt tidigare exempel om bilar.

Kommentera

av Yasmin Nilsson