En valkampanj är processen där politiska kandidater eller partier samlar stöd för att vinna en valtävling, vanligtvis genom budskapsspridning, engagemang för väljare och massmediaarbeten. Kampanjen kan innefatta en mängd taktiker, inklusive sociala medier, TV-reklam, dörrknackning och direktpostmarknadsföring, som alla syftar till att övertala väljarna om kandidatens meriter.
Valkampanjer baseras normalt på en strategi som kartlägger en väg för att nå majoritetens röster. Strategin kan inkludera bestämning av vilka frågor som ska poängteras, hur kandidatens budskap ska förpackas, och i vilka distrikt eller demografiska grupper kandidaten ska fokusera på. Strategin skisserar även hur kandidaten eller partiet ska mobilisera sina anhängare för att öka valdeltagandet och förmedla budskap till opartiska väljare.
Mätning av en valkampanjs effektivitet genom opinionsundersökningar är också avgörande. Undersökningarna kan ge kandidater och partier information om var de ligger i relation till sina motståndare, vilka frågor som väljarna anser är viktigast, och i vilka demografiska grupper de behöver förstärka sitt budskap. Med den här informationen kan de sedan finjustera sin strategi allt eftersom kampanjen fortskrider.