Tynker är designat för att unga lärande ska kunna ta sina första steg in i programmeringens värld. Plattformen kräver ingen förkunskap och gör det möjligt för barn att börja skapa spel, animeringar och interaktiva projekt genom drag-och-släpp-blockbaseringen. Det är en utmärkt introduktion till logiskt tänkande, problemlösning och design, vilket är kritiskt inom både klassisk programmering och digitalt skapande i allmänhet.
Syftet med Tynker är att göra programmering tillgängligt och intressant för barn i tidig ålder. Den utnyttjar barnens naturliga nyfikenhet och fantasins kraft för att skapa en djupare förståelse för hur tekniken fungerar och utrusta dem med förmågan att vara kreativa med teknik, inte bara konsumenter av den. Plattformen har ett sortiment av kurser som ligger i linje med Läroplanen för Ramverket för Datorvetenskap (CSTA) och Next Generation Science Standards (NGSS), vilket gör den till ett kraftfullt verktyg för både lärare och studenter.
Möjligheterna på Tynker är ändlösa. Med över 3 700 lärandemoduler inom olika områden som kodning, design, anime & konst, konstruktion, musik, science & matematik, storyteater och mer, kan unga lärande hitta sin nisch och fördjupa sina intressen. Dessutom erbjuder Tynker utmärkta resurser till lärare och föräldrar, inklusive färdiga läroplaner, lektioner och projekt, vilket gör programmering enklare att integrera i kunskapsmiljön.