Twine är en open source verktygslåda för att skapa interaktiva, icke-linjära berättelser eller spel. Användarna skriver sin historia i enkla textblock, kallade ”passage”, och länkar sedan samman dessa passager med varandra för att skapa en komplex, djupdykande historia. En twine-historia kan ha multipla slut, olika vägar att följa, och hela universer att utforska. Med andra ord, Twine gör varje berättelse till en labyrint för läsare att navigera.
Twine är byggt för att vara så lättanvänt som möjligt. Det kräver ingen programmeringskunskaper för att komma igång, vilket gör det till en perfekt inkörsport för dem som vill börja skapa egna spel eller interaktiva berättelser. När du har skapat dina passager och länkat dem för att skapa historiens struktur, kan du sedan publicera ditt arbete som en HTML fil. Detta innebär att din Twine-berättelse kan läsas i vilken webbläsare som helst, utan att någon ytterligare programvara behövs.
Men trots sin enkelhet är Twine också otroligt kraftfullt för den som vill dyka djupare. Man har möjligheten att använda CSS och JavaScript för att anpassa sitt arbete, vilket öppnar upp en värld av möjligheter när det kommer till design och interaktivitet. Twine stödjer också flera olika skriptförlopp, såsom Harlowe, Snowman och SugarCube, vilket ger författarna ännu fler sätt att skapa den berättelse de vill berätta.