Jitter uppstår när datapaket skickas över nätverk som internet. Alla dessa paket tar en särskild rutt från källan till mottagaren, men ibland kan de stöta på förseningar på olika punkter på resan. Dessa förseningar kan orsakas av flera faktorer, inklusive överbelastade nätverk, fel i switchar och routrar, eller till och med fysisk störning. Så när paketet slutligen når sin destination kan det ha tagit en längre tid än förväntat. Denna variation i ankomstiden är vad vi kallar ”jitter”.
Jitter kan ha en påtaglig effekt på vissa typer av digital kommunikation. Till exempel, under en VoIP-samtal (Voice over Internet Protocol), om paketen som innehåller ljudinformationen anländer vid olika tider, kan ljudkvaliteten bli dålig. Likaså kan jitter förstöra videouppspelning på nätet, genom att orsaka ojämn bildkvalitet och buffertid. Så för att upprätthålla en god överföring och kommunikation på nätet, är det viktigt att minimera jitter.
För att bekämpa jitter finns det flera tekniker och verktyg som kan användas. En metod kallas för jitter buffert, som temporärt lagrar inkommande paket för att rätta till deras ankomsttid. En annan lösning är att använda Quality of Service (QoS) inställningar, vilka prioriterar vissa typer av trafik över andra för att säkerställa en jämn överföring. kan moderna nätverksenheter och programvara ofta justera för jitter automatiskt, vilket gör kommunikation över nätet mer pålitlig.