Så fungerar Göteborgs Universitet som organisation

g

Göteborgs Universitet, eller GU som det ofta förkortas, är ett statligt universitet som står under regeringens tillsyn. Det regleras av Högskolelagen och Högskoleförordningen. Centrala till dessa lagdokument är att universitetet skall verka för en bred och stark forskning och högre utbildning av hög kvalitet och relevans för samhälle och näringsliv.

Organisationen vid GU består av ett rektorat, en universitetsstyrelse och åtta fakultetsstyrelser. Rektoratet, som leds av rektor, är det högsta operativa organet som ansvarar för universitetets övergripande verksamhet och strategi. Universitetsstyrelsen, där majoriteten är externa ledamöter, är det yttersta beslutsfattande organet med ansvar för universitetets organisation och övergripande mål. De åtta fakultetsstyrelserna utgör beslutsfattande organ för respektive fakultet.

Under fakulteterna finns institutioner och andra enheter, exempelvis skolor och centrumbildningar. På dessa nivåer sker den direkta planeringen och utförandet av utbildning och forskning. Vissa institutioner driver också forskningscentra. Utöver akademiska enheter finns det även administrativa enheter och serviceorganisationer vid universitetet, som stödjer utbildning, forskning och samverkan.

Kommentera

av Mikael Patel