Så fungerar Google Forms

g

Google Forms är utformat för att göra det enkelt för användare att skapa egna personliga och professionella formulär för olika ändamål. Det kan vara allt från att samla in data för marknadsundersökningar, till RSVPs för evenemang, och mycket mer. Användare kan lägga till en mängd olika frågetyper, inklusive flervalsfrågor, sanning/falskt, skalfrågor, textfält, datum och tid, bland andra.

Det fantastiska med Google Forms är dess integrering med andra Google-verktyg som Google Sheets och Google Drive. När du skapar ett formulär samlas svaren automatiskt in i en Google Sheets-kalkylblad, vilket gör dataanalysen mycket enklare och smidigare. Dessutom kan du dela ditt formulär med andra användare antingen genom en direktlänk, e-post, ett inbäddat HTML-kod i en webbplats eller till och med via sociala medier.

En annan stark punkt hos Google Forms är dess anpassningsförmåga. Du kan skräddarsy ditt formulär med olika färger, teckensnitt och bilder för att matcha ditt varumärke eller evenemangets tema. Google Forms möjliggör också sekventiell logik, vilket innebär att svaren på vissa frågor kan styra vilka frågor som ställs senare i formuläret, vilket gör din datainsamling mycket mer målinriktad.

Kommentera

av Mikael Lindberg