FBX, en förkortning av Filmbox, är ett programvaruoberoende filformat som huvudsakligen används för att lagra fullständig 3D-animation och omfattande metadata. Utvecklad av Kaydara och ägs nu av Autodesk, det är ett öppet standardformat som är kompatibelt med stora märken som Unity, Unreal, Maya, 3ds Max och Cinema 4D.
FBX formatet stöder inte bara geometrisk data utan också annan relevant information som omfattar texturer, belysning, animering och ännu mer användbart, KINEMATIK. Riggad kinematik är förmågan att illustrera och kontrollera rörelser av ett objekt i en 3D-scen. Detta är särskilt ovärderligt när det gäller karaktärsanimationer där FBX kan hantera komplexa rörelser och interaktioner.
Själva ämnet FBX är mycket ständigt utvecklande, med tillkomsten av nya tillämpningar som augmented reality (AR) och virtual reality (VR) förebådar nya uppdateringar och möjligheter. Men grunden för hur FBX fungerar – som en brygga mellan olika 3D-animationsprogramvaror – förblir densamma.