BLEND-filen är den primära filtypen som används i Blender, en kostnadsfri och öppen källkods 3D-skapelse svit. Denna filtyp innehåller all nödvändig data för att återskapa ett 3D-projekt i precis samma skick som när det sparades. Detta kan inkludera modeller, texturer, UV-kartor, ljusinställningar, kameraförinställningar, animationer och mer. Allt detta allokeras i diskreta datablock inom filen, som sedan läses av Blender för att återskapa projektets tillstånd.
Ett intressant faktum om BLEND-filer är att de är kända för att använda en viss typ av binär databas kallad .blend-fildatabas. Denna databas innehåller datablock som motsvarar olika typer av data – allt från objekt, till scener, till användardata. Blender använder denna databas för att snabbt och exakt hämta och återställa data när en .blend-fil öppnas. Denna databasstruktur gör även filerna extremt portabla.
Dock bör man notera att trots sin komplexitet och inklusiva natur är BLEND-filer inte själva överförbara till spel eller andra 3D-applikationer. De måste först omvandlas till en annan format, såsom en FBX- eller OBJ-fil, innan de kan importeras till spelmotorn. Detta kan dock enkelt åstadkommas inifrån Blender.