För att bli en influencer krävs det att man har en stor närvaro på sociala medier och att man är bra på att nå ut till sina följare. För att lyckas med detta krävs det att man har ett bra innehåll som är relevant, intressant och som fångar uppmärksamhet.
Att skapa bra innehåll och nå ut till sina följare är något som tar tid och kräver kontinuerligt arbete. För att lyckas med detta måste man förstå sina följare och vilka ämnen som uppskattas. Det är viktigt att man håller sig uppdaterad om aktuella ämnen och håller sig aktiv med att dela relevant innehåll. Det är även viktigt att man har en tydlig profil och att man håller sig till samma tema och identifierar sig med det.
För att nå ut till fler följare är det viktigt att man är aktiv på flera olika plattformar, till exempel Instagram, YouTube och Snapchat. Det är även viktigt att man samarbetar med andra influencers för att nå ut till nya följare. Det är även viktigt att man samarbetar med varumärken som är relevanta för ens profil.
Det är även viktigt att man är aktiv på de olika plattformarna och att man har en tydlig strategi för att nå ut. Det är även viktigt att man har ett starkt förhållande till sina följare och att man interagerar med dem.
Ett exempel på en svensk influencer som har lyckats att nå ut är Isabella Löwengrip. Hon har lyckats att nå ut till miljontals följare och har också startat sin egen digitala plattform Löwengrip Care & Color. Hon har även samarbetat med många stora varumärken och har även startat sitt eget företag.