Ångerrätt är en lag som ger konsumenter i Sverige rätten att returnera en vara inom 14 dagar efter att ha köpt den. Ångerrätten gäller för alla fysiska produkter som säljs och köps inom Sverige. Ångerrätten tillåter konsumenter att returnera varor som de inte är nöjda med, eller som de inte passar, utan att behöva ange någon anledning.
Lagen om ångerrätt gäller för det mesta, men det finns vissa undantag. För det första omfattar ångerrätten inte digitala produkter som har levererats via nätet, till exempel programvara. För det andra omfattar ångerrätten inte produkter som har förändrats eller skadats av köparen, eller produkter som har använts eller är förbrukade.
Enligt lagen om ångerrätt kan konsumenter som vill returnera en vara kontakta säljaren inom 14 dagar från det att de har erhållit den. Om säljaren accepterar returen ska de betala tillbaka hela beloppet för varan och eventuella fraktkostnader som har betalats av köparen. Om säljaren inte accepterar returen kommer köparen att få behålla varan och eventuella fraktkostnader.
Ångerrätten är en viktig del av konsumentskyddslagen och ger konsumenter skydd och säkerhet när de handlar. Det är viktigt att konsumenter är medvetna om att de har rätt att använda ångerrätten om de inte är nöjda med en produkt som de har köpt. Det är också viktigt att säljare är medvetna om att de måste följa lagen om ångerrätt och acceptera returer om köparen vill returnera en vara.