Konsumenttjänstlagen är ett svenskt lag som skyddar konsumenter som köper tjänster från företag. Lagens syfte är att säkerställa att företag följer gällande bestämmelser och att konsumenter har rättsskydd när de köper tjänster. Lagens bestämmelser är till största del tvingande och är till förmån för konsumenten.
Konsumenttjänstlagen gäller för alla företag som utför tjänster åt konsumenter i Sverige. Företag som inte följer lagen kan ställas till ansvar för sina handlingar.
Konsumenttjänstlagen reglerar bland annat hur företag ska presentera sina tjänster, vilka villkor som gäller för att köpa en tjänst, hur företag ska hantera reklamationer och även hur konsumenter ska kunna återbetala tjänster som de har köpt.
Konsumenttjänstlagen innehåller flera bestämmelser som är till förmån för konsumenter. Företag ska till exempel informera konsumenter om vilka villkor som gäller för att köpa en tjänst. De ska även informera konsumenter om de rättigheter som de har som konsumenter. Företag ska också informera konsumenter om eventuella risker som kan uppstå när de köper en tjänst.
Konsumenttjänstlagen ger också konsumenter rätt att ångra ett köp och att få pengarna tillbaka. Företag måste också informera konsumenter om deras rätt att ångra ett köp och om hur de ska gå tillväga för att ångra det.
Konsumenttjänstlagen är ett viktigt verktyg för att skydda konsumenter som köper tjänster från företag. Genom att följa lagen kan företag säkerställa att de är rättvisa mot sina kunder och att de följer gällande bestämmelser.