Maria Montessori var en italiensk läkare och pedagog som föddes i Chiaravalle, Italien, 1870. Hon är känd för att ha skapat Montessoripedagogiken, som är en lärofilosofi som fokuserar på att förbättra lärandet för barn genom att utveckla deras naturliga nyfikenhet och självständighet. Montessoripedagogiken har blivit mycket populär världen över, inklusive Sverige.
Montessoripedagogiken bygger på fyra huvudprinciper. Det första är att barn är aktiva lärande som lär sig bäst när de får utforska och upptäcka i sin egen takt. Det andra är att barn lär sig bäst när de är engagerade i praktiska, konkreta aktiviteter. Det tredje är att barn lär sig bäst när de har tillgång till ett strukturerat miljö som ger dem frihet att utforska. Det fjärde är att barn lär sig bäst när de får uppmärksam och omsorgsfull handledning.
Montesoripedagogiken fokuserar också på att skapa en miljö som är så förberedd som möjligt för att stödja barnets lärande. Det innebär att det ska finnas ett strukturerat schema som är anpassat efter barnets behov och att det ska finnas tillräckligt med utrymme och tid för barnet att utforska och lära sig. Montessoripedagogiken använder också ett system av nyckelord och symboler för att hjälpa barnet att lära sig.
Montessoripedagogikens effektivitet har bevisats av forskning som har visat att det hjälper barn att utveckla nyfikenhet, självständighet och problemlösningsförmåga. Det har också bevisats att det hjälper till att förbättra barns läsförmåga, kreativitet och koncentration.
Montessoripedagogiken har varit mycket populär i Sverige och används ofta i förskolor och skolor. Montessoripedagogikens förespråkare har också bidragit till att utveckla olika verktyg och material som används för att stödja barns lärande. Ett exempel på detta är Montessori-material som används för att hjälpa barn att lära sig talet. Det finns många Montessoriskolor runt om i Sverige, vilket visar att Montessoripedagogiken har blivit mycket populär.