Folkhemsskolan var en skolform som infördes i Sverige 1946, och som syftade till att ge alla barn likvärdig utbildning, oavsett deras bakgrund eller förutsättningar. Ideologin bakom folkhemsskolan byggde på folkhemmet, som var en politisk rörelse och ideologi som rådde i Sverige under 1940- och 50-talet, och som syftade till att skapa en mer jämlik samhällsordning och en högre livskvalitet för alla människor.
Folkhemsskolan gick ut på att alla barn skulle gå i samma skolor, oavsett om de bodde i stad eller på landet, och att skolorna skulle ha en likvärdig standard. Många barn och unga upplevde att de fick en bättre utbildning och mer möjligheter till lärande under den här tiden. Folkhemsskolan var en viktig reform som bidrog till att förbättra många människors livskvalitet och möjligheter i livet.
Folkhemsskolan förbättrade alltså många människors livskvalitet och ökade deras möjligheter i livet. Tidigare hade många barn och unga, särskilt de som kom från fattigare familjer, haft svårt att få tillgång till bra utbildning och möjligheter till lärande. Men med folkhemsskolan fick alla barn möjlighet att gå i samma skolor, och skolorna hade en likvärdig standard, vilket gjorde att många barn och unga fick bättre förutsättningar.