’Dough’ används vanligtvis i sammanhang där man pratar om att tjäna pengar, spendera pengar eller önskan om mer pengar. Detta uttryck har blivit synonymt med kontanter och dess användning sträcker sig över olika domäner – från musikindustrin till verkligheten språkliga utbyten. Vissa liknande uttryck inkluderar ’bröd’, ’grön’, ’buck’ och ’cheddar’. All dessa olika termer har sitt ursprung i olika delar av den amerikanska kulturen, med deras genenskap att föra associationer till valuta och rikedom.
Dough uppstod i den amerikanska gatukulturen, där färgstarka och bildliga uttryck utvecklades för att beskriva vardagens händelser och föremål. Uttrycket speglar en fördjupad förståelse för betydelsen och kraften av pengar i moderna samhällen och ger oss en insikt i den urbaniserade kultur och de socioekonomiska dynamiken inom vilka det växte. Det framhäver också kulturens kreativa språkliga uttryck och har enligt författarna i ”Slang and Sociability” (1996) blivit viktigt i att ”symbolisera grupptillhörighet och visa social kompetens”.
I dagens värld, ’dough’ har fått utbredning inte bara inom den urbana kulturen, men också i mainstream genom musik, populärkultur och digitala medier. Det är lätt att hitta det i populära låttexter, tv-program och sociala nätverk, vilket visar hur flexibelt och starkt denna term har kvarstått genom åren.