Intelligens kan definieras på flera sätt men den vanligaste synen i psykologin anser att det är en mental kapacitet som innebär förmågan att lära sig av erfarenhet, anpassa sig till nya situationer, förstå och hantera abstrakta koncept och använda kunskap för att manipulera sin miljö. Denna definition av intelligens innebär både snabbhet i tankeprocesser och flexibilitet i tankehandlingar.
I allmänhet bryter psykologin ner intelligens i två huvudkategorier: fluid och kristalliserad intelligens. Fluid intelligens har att göra med förmågan att tänka snabbt, anpassa sig och lösa problem på nya och unika sätt, utan att förlita sig på tidigare kunskap. Denna typ av intelligens kan förändras och utvecklas över hela livet. Å andra sidan är kristalliserad intelligens den kunskap vi bygger upp genom utbildning och erfarenhet över tiden. Den representerar vår förmåga att använda information och färdigheter vi redan har.
Ett område som alltid väcker debatt om intelligens är frågan om mätbara intelligencekvoter, eller IQ. Är IQ-test en giltig mätning av intelligens, eller bara ett spegling av specifika kognitiva färdigheter? Forskare och psykologer har haft olika åsikter om denna fråga, men de flesta håller med om att IQ-test inte ger en komplett bild av en individs fulla mental kapacitet. Snarare hjälper de till att mäta vissa aspekter av intelligens och kan vara användbara verktyg i utbildning och psykologiska bedömningar.