Marketo är designat för att hjälpa företag skapa, underhålla och mäta engagerade relationer med sina kunder. Med hjälp av avancerade automatiseringskapaciteter gör Marketo det lätt för företag att definiera och modifiera sin marknadsföringsstrategi genom att analysera kundbeteendet. Företaget kan sedan matcha sina marknadsföringsinsatser med kundens beteende och preferenser för att effektivt maximera kundengagemang och öka försäljningen.
Nyckelfunktioner inkluderar e-postmarknadsföring, landingssida och formulärskapande, sökmarknadsföring, webbplatsbeteendeanalys, webbinarier och evenemangshantering, social media marketing, SEO och en rapporteringsmotor. Marketo hjälper företag att dra nytta av dessa funktioner på en integrerad plattform, vilket gör det möjligt att skapa målriktade, multi-kanal marknadsföringskampanjer som är både anpassade och skalbara.
Marketo används också för att automatisera och mäta marknadsföringsaktiviteter över flera kanaler. Marknadsföringsautomatisering minskar behovet av manuellt arbete, sparar tid och resurser, och eliminerar mänskliga fel. Dess mätnings- och analysfunktioner hjälper företag att förstå effekten av sina marknadsföringskampanjer och anpassa dem för att förbättra ROI.